Minőségirányítási Rendszerek: A Folyamatok Kulcsszerepe az Egészségügyben

Minőségirányítási Rendszerek: A Folyamatok Kulcsszerepe az Egészségügyben

A Minőségirányítási Rendszer (QMS) elmélete egyre nagyobb népszerűségnek örvend az egészségügyi vezetők körében, mivel pragmatikus megközelítést kínál a menedzsment komplexitásának megértésére a káosz közepette. A gondosan koordinált és összekapcsolt tervezési, fejlesztési, ellenőrzési és minőségbiztosítási folyamatok vonzó lehetőséget jelentenek, ám ezek megvalósítása és részleteinek kidolgozása gyakran kihívást jelent.

Az utóbbi fél évben számos NHS menedzser számolt be arról, hogy a QMS elképzelése gyakran lecsupaszodik általános stratégiai gondolatokká és divatos kifejezésekké. Bár ezek könnyen megjelennek egy stratégiai dokumentumban, nehéz valódi változást elérni velük.

Azok, akik képesek előrelépést elérni, gyakran mérnöki területről hozzák a tudásukat. Samantha Riley például az integrált teljesítménymutató rendszerek fejlesztésével segíti a Trustokat, a Statisztikai Folyamatirányítás (SPC) alkalmazásával pedig lehetővé teszi a rendszer zajai közötti jelek azonosítását. Munkássága, különösen a „Making Data Count” sorozata, érdemes a figyelemre.

Tom Rose szerint bármilyen rendszer irányítása az abban lévő folyamatok megértésével kezdődik. Ez az a pont, ahol a QMS valóban érdekessé válik. Az NHS-ben a munka nagy része menedzsment folyamatok nélkül zajlik, ami megnehezíti a rendszer átláthatóságát és irányítását.

„Nem igazán lehet egy rendszert irányítani, ha nem ismerjük annak alapvető folyamatait.”

Szerencsére léteznek jól működő példák, ahol a menedzsment rendszerek jobban teljesítenek, mint például az NHS laboratóriumai, radiológiai és gyógyszertári szolgáltatásai. Ezek az intézmények szilárd alapokra építve fejlődhetnek tovább.

A QMS elmélyítése érdekében érdemes megtekinteni Tom Rose legutóbbi webináriumát, amelyet a Q közösség számára tartott. Sokan ajánlották, hogy nézzem végig, mert Tom folyamatközpontú megközelítése rendkívül találó.